Pilot kluzáku - bezmotorového letadla

Plachtění je snad nejpoetičtější druh létání vůbec. Všeobecně se doporučuje zejména mladým lidem, kteří chtějí zasvětit svůj život létání, začít profesionální kariéru právě na kluzácích. Získají tak nejlepší návyky a cit potřebný k řízení letadla, naučí se porozumět zákonům aerodynamiky a přirozeným vlastnostem vzduchové hmoty.

Výcvik je možné zahájit již ve 14 letech. Uchazeči mladší 18 let musejí předložit písemný souhlas rodičů nebo zákonných zástupců. Praktickému výcviku předchází nezbytná teorie, která je relizována formou víkendových kurzů v délce 1 měsíce přímo na letišti. Typem kluzáku používaným pro základní výcvik je legendární, dvoumístný, akrobatický L-13 Blaník. Během praktického výcviku se studenti naučí vzlétat prostřednictvím aerovleku příp. navijáku, přistávat, řídit volný let a řešit nestandartní situace. Před prvním samostatným letem musejí studenti dosáhnout věkové hranice 15 let, mít průkaz radiotelefonisty a potvrzenou zdravotní způsobilost. Součástí výcviku je vývozní let po trati v motorovém kluzáku L-13SE Vivat k nácviku provádění navigace. Ke konci výcviku je nutné splnit teoretickou zkoušku. Po minimálním náletu 6 hodin, ze kterých musí být minimálně 2 hodiny a 20 vzletů / přistání samostatných, žák skládá praktickou zkoušku. Jakmile pilot kluzáků dostane svá "křídla" jeho (její) snahou je získat Stříbrné "C" - výkonnostní třídu, pro kterou musí absolvovat pětihodinový vytrvalostní let, 1000m převýšení a 50km přelet. K těmto cílů směřuje pokračovací výcvik, který v základech učí čerstvé piloty vyhledávat a využívat oblasti stoupání.

Pro většinu plachtařů je získání pilotní licence teprve klíčem k hodnotným sportovním výkonům: postupně se zdokonalují na výkonnějších a složitějších kluzácích, létají dále, rychleji a výše nebo se účastní různých soutěží. S narůstajícím počtem letových hodin jsou piloti schopni lépe vyhodnocovat a využívat počasí, předpovídat nebezpečné jevy a vyhýbat se jim. Zkušenosti společně s pilotním uměním tvoří ideální kombinaci pro dobré výsledky v plachtění.

Jaké to je...?

- Pilotní výcvik probíhá dle osnovy AK-PL.
- Zkušební osnovy pro teoretické zkoušky pilotů kluzáků (GLD) a pilotů motorových kluzáků (TMG) civilního letectví.

Cena a doba výcviku

Uchazeči mají možnost výběru ze dvou základních druhů praktického výcviku: zkrácená osnova, kde se naučí vzlétat pouze prostřednictvím aerovleku - trvá méně času, ale je dražší. Universální osnova je navržena na období třech a více měsíců a studenti se naučí vzlétat jak za vlečným letounem, tak prostřednictvím navijáku. Tato osnova je zvlášť výhodná volba na podhořanském letišti, protože oblast stoupání na svahu Železných hor lze využít ihned po vypnutí navijákového lana (!).

Cena za kompletní výcvik na L-13 (pouze aerovlek): od 33.000,- Kč
Cena za kompletní výcvik na L-13 (aerovlekový i navijákový vzlet): od 20.000,- Kč - navijákový výcvik se momentálně neprovádí.
Platba předem je pouze za teorii, ostatní v průběhu výcviku.(Cena zahrnuje náklady na letové hodiny, instruktora, vstupní teoretické školení, učebnici, mapy, pomůcky a pojištění)

Kontaktní telefon pro další informace

724 401 120 p. Švorc - vedoucí letecké školy

S průkazem můžete létat například tyto letadla: 

Kategorie: 

 

Poloha

Letiště Podhořany

Nový Dvůr 137
538 03 Podhořany u Ronova

GPS

49°56'21"N ; 015°32'59"E

 

Kontakt letiště

+420 469 691 714

Předseda aeroklubu:

+420 603 404 703

Vyhlídkové lety:

+420 725 058 463

 

Newsletter

Novinky z Podhořan emailem
E-Maily: info@letistepodhorany.cz info@vyhlidkovelety.cz